Onderzoek naar Enik gepubliceerd in wetenschappelijk tijdschrift
De kern van een herstelacademie is het bieden van ruimte voor persoonlijk herstel en gelijkwaardige samenwerking. Peer support waarden, zoals gelijkwaardigheid, wederkerigheid, verbondenheid, empowerment en vrije ruimte, zijn daarin belangrijk. Dit blijkt uit onderzoek naar de betekenis van herstelacademies in Nederland. Het vierjarige onderzoek werd uitgevoerd door wetenschappers van het Trimbos-instituut en Tilburg University. De resultaten zijn sinds 15 oktober te lezen in het tijdschrift Frontiers in Psychiatry.
Enik heeft daarbij een belangrijke rol gespeeld. Zo vond een groot deel van het onderzoek bij ons plaats. Daarnaast hielpen deelnemers, vrijwilligers en medewerkers van Enik mee als co-onderzoekers.
Het artikel biedt een levendige beschrijving van Enik als waardegedreven praktijk, waarin ruimte voor persoonlijk herstel en gelijkwaardige samenwerking centraal staan. Peer-support-waarden als wederkerigheid, verbondenheid en gelijkwaardigheid komen uitgebreid in het onderzoek terug.
Tegelijkertijd laat het onderzoek ook zien dat dit geen vanzelfsprekendheid is: het vraagt voortdurend aandacht om deze waarden te blijven bewaken, zeker in tijden van groei en verandering. Beide kanten van de medaille komen uitgebreid aan bod.

Collage uit het onderzoek